Wywiady

Perfekcja szyta na miarę

Inspirację do stworzenia nowych projektów można znaleźć dosłownie wszędzie.
Odnajdziemy jej ducha w otaczających nas budynkach, malarstwie, codzienności.
Marka A158 swoją pracą udowadnia, że nie boi się szukać nowych bodźców, dlatego też ich kolekcje są tak różnorodne. Śmiało jednak mogę powiedzieć, że łączy jedno – pasja.
Zapraszam Was nas wyjątkowe spotkanie, podczas którego macie możliwość zajrzenia do świata, w którym rządzi perfekcja.

Wasza marka powstała z myślą o niewysokich kobietach, jak zrodził się ten pomysł ?

Ponieważ sama mam dokładnie 158 cm wzrostu, kupowanie ubrań jest zwykle bardzo kłopotliwe. To, co spotykamy w sklepach, jest najczęściej zaprojektowane dla wzrostu ok 168-174 cm. Większość płaszczy i sukienek źle leży na niższych dziewczynach: pojawia się problem zbyt szerokich ramion, za nisko umiejscowionej talii, nie wspominając już o za długich nogawkach i rękawach. A158 jest więc rozwiązaniem tych wszystkich problemów, które znam z własnego doświadczenia. Zależało mi też na zmaterializowaniu bliskich mi wartości, stąd niektóre modele (oznaczone skrótem „REC”) wykonane są z pozostałości po wcześniejszych kolekcjach – tzw. odpadów produkcyjnych, oraz z tkanin z recyklingu. Kolekcje składają się z niewielkiej ilości sylwetek i produkowane są lokalnie, w krótkich seriach.

Fot. Olga Ozierańska
Fot. Olga Ozierańska

Czy na rynku brakuje propozycji dla filigranowych kobiet ?

Wolałabym nie używać słowa “filigranowy”. Jeśli określamy sylwetkę w ten sposób, natychmiast kojarzy się to z drobną, szczupłą figurą, a nie takie jest założenie A158. Projektujemy dla kobiet o różnych typach figury.
Niektóre marki sieciowe oferują linie “Petit”, nie ma jednak alternatywy dla kobiet niższego wzrostu, którym dodatkowo zależy na lokalnej i etycznej produkcji.  Myślę, że także pod kątem wzornictwa A158 odbiega od powszechnie dostępnych propozycji. Staramy się zapewnić proste, uniwersalne i jednocześnie interesujące modele.

Czy istnienie jakaś różnica w projektowaniu tego typu sylwetek?

Kiedy projektuje się dla niższych kobiet, więcej uwagi trzeba poświęcić proporcjom. Niecałe 160 cm nie pomieści tylu elementów, co 180 cm, dlatego cięcia i detale są rozmieszczane bardzo rozważnie. Ubrania A158 są proste, ale nie skrajnie minimalistyczne. Wzrost naszych klientek nie jest ograniczeniem, a raczej inspiracją do testowania nowych rozwiązań.

Ostatnio przeczytałam pewne zdanie, które dość mocno mnie zastanowiło „Modą przestała kierować wizja, pozostała chciwość” – co sądzicie na ten temat?

Przypuszczam, że w pewnej mierze zgadza się to z rzeczywistością. W końcu moda to duży biznes. Coraz więcej narzędzi pozwala “przewidzieć”, co przypadnie do gustu większości.
Z pewnością istnieje pokusa, żeby wykorzystać sprawdzone motywy. Można skonstruować kolekcję w oparciu o tabelki i wyniki badań, licząc wyłącznie na duży zysk. Być może zawsze tak było, tylko skala i narzędzia są teraz zupełnie inne. W przeszłości ludzie nie gromadzili aż tak wielu przedmiotów, a sposób wytwarzania ubrań nie pozwalał na taką nadprodukcję.

Czy wiążące się z tym poniekąd zjawisko fast fashion, wpływa w jakiś sposób na pracę projektanta?

Produkowanie dużej ilości przedmiotów wydaje mi się szkodliwe. Dotyczy to nie tylko mody. Fast fashion wiąże się z koniecznością projektowania wielu modeli w bardzo krótkim czasie. Nie może to pozostać bez wpływu na jakość pracy. Wydaje mi się, że w takim układzie coraz mniejszą rolę w pracy projektanta odgrywa intuicja. Zaczyna brakować miejsca na refleksję i odkrywanie. Myślę jednak, że są projektanci, którzy dobrze czują się, pracując w takim tempie. Może to kwestia osobowości.

Fot. Olga Ozierańska
Fot. Olga Ozierańska

Śmiało można powiedzieć, że filarem waszej marki jest mocne powiązanie mody, ze światem sztuki oraz architektury. Jak wygląda to w praktyce?

To, że estetyka A158 nawiązuje do świata sztuki oraz architektury związane jest z moim wykształceniem i zainteresowaniami. W obu tych dziedzinach powstało wiele niezwykłych rzeczy. Sztuka świetnie komentuje rzeczywistość, pozwala patrzeć na nią z innej perspektywy. Trudno nie korzystać z tak inspirującego źródła.

W jaki sposób dokonujecie selekcji ?

Często pomysł, wokół którego powstaje jedna kolekcja, pojawia się przy pracy nad poprzednią. Jest więc to dość płynny i naturalny proces.

Wasza wiosenno-letnie propozycja nawiązują do malarstwa Ellswortha Kelly’ego. Jak narodziła się ta inspiracja ?

Pierwszym elementem był kolor. Trzy podstawowe barwy. Formy Ellswotha Kelly’ego nadają im kształtu.

Fot. Katarzyna Balicka
Fot. Katarzyna Balicka
Fot. Katarzyna Balicka
Fot. Katarzyna Balicka

Plany, marzenia na kolejny rok to…? 

W tym roku udało się zrealizować jeden z większych planów –  w maju otworzyliśmy pracownię na poznańskich Jeżycach, w pięknym podwórzu, pod ogromnym kasztanowcem.  W trakcie realizacji jest linia Office – zbiór kilku modeli, które mogą być alternatywą lub uzupełnieniem stroju biurowego. We wrześniu pojawi się ona w sprzedaży. Jednocześnie  zaczynamy pracę nad przyszłoroczną kolekcją wiosenną.
Marzenia natomiast, dla dobra ich przyszłej materializacji, niech pozostaną niewypowiedziane.

 

Więcej znajdziecie na:

http://a158.pl/
https://www.facebook.com/a158studio

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *